Lelaki Ini Pulangkan Sampah Kepada Sebuah Kereta Peronda Polis. Tindakan Lelaki Ini Mendapat Pujian Netizen.

| January 17, 2018 | 0 Comments

Lelaki Ini Pulangkan Sampah Kepada Sebuah Kereta Peronda Polis. Tindakan Lelaki Ini Mendapat Pujian Netizen. | MYISLAM INFO -Membuang sampah merata-rata adalah salah di sisi undang-undang. Di Indonesia, pesalah boleh dikenakan hukuman denda sehingga Rp500,000 iaitu kurang daripada RM150. Walau bagaimanapun, masih ada segelintir golongan yang tidak menghiraukan undang-undang tersebut termasuklah anggota polis sendiri.

Menurut Coconuts, sebuah rakaman video tersebar menunjukkan polis dimalukan apabila orang awam mengutip dan memulangkan semula sampah dibuang olehnya dari dalam kenderaan polis.

Kejadian yang berlaku di Matraman, Timur Jakarta itu telah mendapat perhatian orang ramai kerana keberanian lelaki tersebut yang selamba memulangkan sampah tersebut kepada anggota polis itu. Selain itu, mereka berpendapat bahawa polis juga tidak boleh lari daripada undang-undang.

 

 

Rakaman video yang telah dimuat naik oleh lelaki itu sendiri yang bernama Sidoli Parjalang telah tersebar di laman media sosial. Video tersebut menunjukkan bekas cawan plastik yang telah dibuang dari dalam kereta polis ketika berada dalam keadaan berhenti kerana kesesakan lalu lintas.

 

 

Sementara orang lain hanya berdiam diri, Sidoli dan rakannya tidak senang duduk melihat perlakuan tersebut dan mengambil keputusan untuk menegur perbuatan polis itu yang menyalahi undang-undang.

“Saya memberitahu rakan saya, itu tidak betul, kita mesti menegurnya. Rakan saya bertanya, ‘Adakah anda cukup berani?”

Oleh yang demikian, Sidoli terus turun daripada kenderaan yang dinaikinya dan menghampiri kenderaan polis berkenaan. Dia kemudian mengutip sampah yang dibuang itu dan dengan selamba memulangkan plastik cawan tersebut kepada polis berkenaan sambil berkata,

“Tuan, ini cawan plastik anda, jangan buang sampah merata-rata, buangnya di dalam tong sampah.”

Sidoli menjelaskan bahawa dia bukannya ingin tunjuk hero tetapi merasakan tiada sesiapa yang patut membuang sampah merata-rata. Tambahnya lagi, kita hidup di atas bumi yang sama, maka perlulah bersama-sama menjaganya sebaik mungkin. Betul tu!

 

 

Walau bagaimanapun, difahamkan kejadian itu terjadi pada 6 Ogos 2013 tetapi Sidoli baru sahaja memuat naik video tersebut baru-baru ini di laman media sosial selepas menjumpai rakaman video itu daripada komputer ribanya yang rosak.

MENEGUR POLISI yang BUANG SAMPAH SEMBARANGAN sebenarnya kejadian ini sudah lama, tanggal 6 Agustus 2013 di Matraman – Jakarta video ini pun masih kutemukan di hardisk laptop, yang laptopnya sudah rusak pula awal kejadiannya begini, aku lagi sama si @thinxtank mau ke toko buku Gramedia Matraman, toko buku terbesar Gramedia di Jakarta ketika di persimpangan lampu merah, terlihat kemasan air mineral gelas dibuang dari jendela mobil dinas polisi ini lalu, saya bilang sama kawanku si @thinxtank , gak bisa begitu, harus kita tegur. kawanku ini bilang, memangnya kau berani ? . mungkin rasa takut, karena jamak di masyarakat, biasanya polisi menegur masyarakat, bukan sebaliknya aku bilang, harus ditegur, aku pun langsung keluar dari mobil aku berjalan dengan mengambil kemasan air mineral yang dibuang itu, lalu aku berjalan mendekat ke arah mobil dinas polisinya sembari memberikan kemasan air mineralnya, aku berkata "pak, ini sampah air gelasnya, jangan buang sampah sembarangan, buang di tempat sampah saja" lalu aku pergi meninggalkan mobil polisinya dan berjalan kembali ke dalam mobil ini bukan menjadi aksi gagah-gagahan, tapi siapapun dan dimana pun, kita tidak boleh buang sampah sembarangan saya pun tidak segan juga menegur kawan-kawan yang buang sampah sembarangan, terlebih lagi dengan kawan" dekat kalian juga, bisa menegur kawan kalian bila buang sampah sembarangan, karena dampaknya sangat besar, seperti menyebabkan bencana ekologis (bencana karena ulah manusia), seperti bencana banjir bukan karena kita sok orang sempurna, tapi setialah pada praktek kecil, karena akan memberikan dampak besar bila dilakukan bersama bila ada pun sampah kita sendiri, buanglah di tong sampah bila belum ada tong sampah di sekitar kita, bisa dikantongi dahulu, dibuat di dalam tas, nanti dibuang kemudian di tong sampah,seperti puntung rokok, bungkus permen, dll ini bumi kita, tempat kita hidup, bukan untuk mendikte, tapi apa salahnya jika kita jaga bersama . . 🌏 Matraman ● Jakarta Timur ● DKI Jakarta #jakarta #climatechange #globalwarming #traveling #nature #backpacker #discovery #journey #adventure #WHPoutdoors #hippies #sea #ocean #dive #thediscoverer #jalanjalan

A post shared by Sidoli Parjalang (@siparjalang) on

 

Steady je bro ni tegur. Harap menjadi pengajaran buat semua.

Kredit : MyIslam Info. Via- LobakMerah

PALING POPULAR BULAN INI .. JOM BACA !!

Tags: , , , , , ,

Category: SOSIAL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *